Vývoj jazyka podle odborníků z 80 % souvisí s genetickou výbavou a teprve potom se přidávají další vlivy jako vývoj mozkových struktur, prostředí a stav neverbálního intelektu dítěte.
Pokud se vás tato problematika týká, určitě to není vaše vina coby rodičů. Každopádně můžete sehrát velkou roli v tom, jak se vše bude vyvíjet dál. Určitě můžete pomoci i tím, že s mladším dítětem budete sdílet jeho digitální svět, komunikovat s ním o tom, co se tam děje, co vidí a pomáhat mu vše propojit s běžnou realitou.
Jde o nemoc
Poruchy řeči spadají do kategorie neurovývojových poruch a je velmi časté, že vývojové poruchy se objevují společně nebo se překrývají, a to až 4 poruchy u jednoho člověka. Spadá sem porucha pozornosti (ADHD), porucha autistického spektra (PAS), porucha učení či porucha motorické koordinace. Narušení řeči, přesněji jazykových struktur (takzvaná vývojová dysfázie), vzniká na základě špatného vývoje mozku. Kromě genetiky zde může sehrát významnou roli rizikové těhotenství nebo problematický porod. Stručně řečeno, pokud má dítě málo kyslíku nebo je vystaveno jinému dyskomfortu, vzniká nebezpečí pro jeho další neurobiologický vývoj.
Kdy a jak?
Úplně první známky vývojové poruchy řeči lze zachytit již kolem 1. roku věku dítěte. V této době by dítě mělo být schopno používat základní slova typu máma, táta, ham a podobně. Význam má i používání gestikulace, pohled do očí či sledování okolních předmětů. Jde o to, že poruchy řeči a jejího vývoje se obvykle neobjevují samostatně, ale v kombinaci s jiným onemocněním nebo poruchou.
Přesnější známky vývojové poruchy řeči lze pozorovat ve 2. roce věku. Současné studie označují za rizikový vývoj skutečnost, že dítě v tomto věku není schopno spojit dvě slova, například máma – ham nebo táta – pa. Čím dřív se dítě k lékaři dostane, tím lépe, a vy navíc budete vědět, na čem jste.
Proč?
Do ordinací klinických logoterapeutů často přicházejí děti až po nástupu na základní školu, kdy obtíže začnou být velmi zřetelné. Většina dyslexií a dysortografií je pouhým pokračováním jazykové poruchy a porucha učení je zmíněnou doprovodnou poruchou.
Celoživotním problémem je hlavně těžší stupeň vývojové poruchy s druhotnými doprovodnými potížemi. Jde o zdravotní postižení v pravém slova smyslu, protože je živnou půdou pro duševní onemocnění a vážnou sociální patologii.
Doporučení
Pokud máte podezření na poruchu řeči a jazyka u svého dítěte, ihned se objednejte na vyšetření u klinického logoterapeuta. S financováním diagnostického vyšetření vám může pomoci i vaše zdravotní pojišťovna. Jako klienti Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR dostanete příspěvek až 1 500 Kč na vyšetření u klinického logopeda – na diagnostiku přetrvávajících primárních reflexů a screening neurovývojových poruch řeči, jazyka a komunikace u dětí.
-
Co odhalí logoterapeut
- Mluvíme o vývojových poruchách řeči a jazyka, ale v ordinaci klinického logoterapeuta může být u dítěte odhalena i jiná vážná genetická či metabolická vada, vada sluchu, poruchy autistického spektra, mozkové postižení či mentální retardace. Proto diagnostické vyšetření nikdy nepodceňujte.